.
Załóż konto
English Deutsch Русский Français Español 中国

Vulkan 1.0 - API oficjalnie dostępne dla deweloperów gier

Arkadiusz Pracki | 16-02-2016 17:40 |

API Vulkan iconCoraz więcej mówi się o DirectX 12 mającym trafić do nowych gier komputerowych - API stworzone przez Microsoft ma zrewolucjonizować rynek i pozwolić deweloperom na wykorzystanie mocy obliczeniowej komputerów PC oraz konsoli Xbox One. A jak będzie w praktyce? Pomimo tego, że DirectX 12 i system operacyjny Windows 10 oficjalnie zadebiutowały już jakiś czas temu, do tej pory nie ujrzeliśmy żadnej gry najwyższej klasy korzystającej z tego API. Przyszłość cyfrowej rozrywki nie należy jednak tylko do DX12 - za rogiem czaił się także Vulkan, czyli projekt grupy Khronos. Po 18 miesiącach ciężkiej pracy deweloperów przyszła pora na oficjalne zaprezentowanie dzieła, czyli gotowego API. Zgodnie z oficjalnymi informacjami, Vulkan zostaje dziś udostępniony twórcom gier.

Chciałoby się rzec - nareszcie!

Vulkan stworzony przez Khronos Group ma być odpowiedzią na zapotrzebowanie na API z niskim narzutem udostępniane w ramach licencji open-source. Początkowo projekt miał zostać sfinalizowany do końca 2015 roku, jednakże opoźnienia związane z rozwojem kluczowych elementów Vulkana zmusiły tworców do przełożenia premiery o kilka miesięcy. Dzisiaj jesteśmy już pewni, że nic nie stanie na przeszkodzie grupie Khronos i branża gier nareszcie otrzyma kolejne ważne narzędzie.

W rozwój API Vulkan był zaangażowany nie tylko grupa Khronos koordynująca wszystkie działania, ale także znane marki z branży gier i nie tylko - na liście nie mogło zabraknąć AMD, Intela, NVIDII, ale także Oculusa, Google, Valve, Samsunga, MediaTeka i wielu innych firm. Z projektem szczególnie związane było AMD, bowiem Vulkan na wiele wspólnego z API Mantle i jest niejako jego następcą. Ba, "czerwoni" zrezygnowali z rozwijania Mantle właśnie z powodu zmian na rynku, czyli pojawienia się projektów DirectX 12 i Vulkan, które były zgodne z charakterystyką wcześniejszego API od AMD.

Główną zaletą niskopoziomowego API Vulkan ma być obsługa wielu platform sprzętowych i software'owych - Mantle wspierało Radeony, DirectX to API dla Windowsa, natomiast Vulkan jest kompatybilny z różnymi układami graficznymi oraz wieloma systemami operacyjnymi. Projekt grupy Khronos jest udostępniany za darmo i może być modyfikowany zgodnie z potrzebami deweloperów gier. Nie ważne, czy Vulkan jest wykorzystywany do celów komercyjnych - API nie ma żadnych ograniczeń wynikających z warunków licencji.

API Vulkan to rozwiązanie dla wielu platform - przygotowanie sterowników pozwala na implementację m.in. na systemach z rodziny Windows, ale także na oprogramowaniu Steam OS, Ubuntu, Tizen lub Android. Apple do tej pory nie zgodziło się na zaoferowanie wsparcia dla Vulkana na swoich urządzeniach, ale może przyjdzie taki dzień, gdy zobaczymy opisywane API także na sprzęcie z logiem jabłka. Przeszkodą dla firmy z Cupertino jest zapewne API Metal, czyli niskopoziomowy interfejs zaprojektowany z myślą o urządzeniach Apple.

Od dzisiaj deweloperzy mogą implementować API Vulkan w swoich projektach, a wszystko to dzięki udostępnieniu sterowników (NVIDIA i AMD), dokumentacji oraz darmowego zestawu narzędzi SDK. Co więcej, jest nawet pierwsza gra napisana w celu zaprezentowania funkcjonalności Vulkana. Teraz pozostaje czekać na efekty prac twórców, którzy zdecydują się na wykorzystanie projektu w swoim oprogramowaniu. 

Jeżeli chodzi o znanych deweloperów zainteresowanych API Vulkan, to można tutaj wymienić chociażby Unity, Epic (Unreal Engine), Valve (Source 2) oraz DICE (Frostbite). Pierwszą grą mającą korzystać z Vulkana ma być The Talos Principle. Czekamy z niecierpliwością na realne efekty, ponieważ to dzięki nim będzie można ocenić wpływ interfejsu oprogramowania na branżę gier komputerowych.

Oceń publikację

Twoja ocena: Brak Średnia: 4.8 (głosów: 31)
Źródło: Tom's Hardware / AMD / ArsTechnica
Ilość komentarzy: 121

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.