API Mantle również dla kart graficznych NVIDIA GeForce?
Wielomiesięczna cisza w temacie kart graficznych oraz technologii od AMD została przerwana przez tegoroczną konferencję na Hawajach, na której zostały zapowiedziane akceleratory z serii Radeon R7 i R9, a także elementy odpowiedzialne za przeniesienie rozgrywki na nowy poziom. Kluczową częścią planu "Czerwonych" jest niewątpliwie niskopoziomowe API Mantle - implementacja technologii AMD w grach od różnych twórców (między innymi Battlefield 4 oraz Thief) ma polepszyć jakość generowanych efektów, a przy okazji zmniejszyć obciążenie sprzętowe. Konferencja AMD Developer Summit 2013 (APU 13) dobiegła już końca, jednak materiały zaprezentowane na wspomnianym wydarzeniu będą analizowane przez kolejne dni. Jednym z ważniejszych tematów poruszonych na APU 13 była oczywiście zapowiedź nadchodzących układów APU Kaveri - rynkowy debiut procesorów ze zintegrowaną grafiką ma nastąpić w styczniu następnego roku.
Mamy wrażenie, iż temat niskopoziomowego API Mantle został nieco odsunięty na dalszy plan, bowiem APU 13 nie przyniosło nam zbyt ciekawych nowości (informacji) związanych z flagowym projektem AMD. Prezentacja Mantle razem z kartami graficznymi Radeon mogła sugerować, że technologia będzie dostępna jedynie na komputerach wyposażonych w GPU z architekturą GCN - nic bardziej mylnego... Producent oficjalnie ogłosił wsparcie swojego API dla różnych platform, więc użytkownicy kart graficznych NVIDIA mogą spać spokojnie.
API od "Czerwonych" jest promowane jako groźny konkurent dla środowiska DirectX, jednak w tym momencie nie byłbym takim optymistą. Pierwszą okazją do zobaczenia Mantle w akcji będzie aktualizacja gry Battlefield 4 w grudniu, bowiem właśnie wtedy studio DICE zaimplementuje nową technologię w swoim flagowym tytule. Jakiś czas temu kolejni twórcy dołączyli do programu , dzięki czemu już niedługo powinniśmy obserwować wysyp gier korzystających z nowego środowiska.
Źródło: AMD
Powiązane publikacje

Nowa generacja kart graficznych AMD Radeon będzie wspierać porty HDMI 2.2, choć nie w najwyższym standardzie
33
AMD Radeon AI Pro R9700 z architekturą RDNA 4 i 32 GB VRAM. Specyfikacja pierwszej karty przeznaczonej do obliczeń AI
19
NVIDIA GeForce RTX 5050 Laptop GPU z pierwszymi testami wydajności. Jest trochę wydajniej niż w GeForce RTX 4050 Laptop
20
Oszuści modyfikują układy NVIDIA GA102 z kart GeForce RTX 3090 i RTX 3080, sprzedając je jako... GeForce RTX 4090
14