Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

AMD Mantle czy DirectX 12. Jedno wcale nie wyklucza drugiego

Arkad | 30-09-2014 09:31 |

Nowe gry komputerowe od zawsze powodowały pewien niepokój w głowie graczy, którzy posiadali niezbyt mocne konfiguracje potrafiące obsłużyć starsze tytuły przy średnich detalach graficznych - pójdzie czy nie pójdzie, oto jest pytanie... Również nie od dzisiaj wiadomo, że całkiem spore zasoby sprzętowe zabiera odpowiednie API potrafiące przystosować oprogramowanie do pracy na różnych konfiguracjach. W przypadku obecnej generacji bibliotek DirectX mówimy o tak zwanym narzucie na procesor, czyli nadprogramowych instrukcjach wykonywanych przez CPU niemających zbyt wiele wspólnego z renderowaniem sceny widocznej na ekranie monitora.

DirectX 12 jest groźne dla API Mantle, ale nie zabójcze?

Przyszłoroczne wydanie oznaczone symbolem 12 ma jako pierwsze w historii wyeliminować problem niepotrzebnego obciążania procesora i dać deweloperom większe możliwości niskopoziomowego zarządzania dostępnym sprzętem komputerowym. Czy przypadkiem te dwie cechy nie zostały już zaimplementowane w ciągle rozwijającym się API Mantle od AMD? No właśnie, technologia "czerwonych" zaprezentowana razem z kartami graficznymi Radeon R9 zapowiadała się całkiem nieźle i dawała szansę na zmianę kierunku rozwoju gier - po pierwszych zapowiedziach nowego DirectX 12 czar jakby prysł i coraz więcej użytkowników nie wierzy w powodzenie projektu AMD.

Czy ich wątpliwości są uzasadnione? Czy nowa wersja DirectX rzeczywiście zabije API Mantle? Odpowiedź na te pytania wcale nie jest taka prosta, a już na pewno nie mamy pewności co do szybkiej śmierci Mantle... Po pierwsze, DirectX 12 na przysłowiowe 110% będzie obsługiwany tylko przez nowsze systemy operacyjne takie jak Windows 8.1 oraz Windows 9, co zamyka drogę do szybkiego rozwoju tejże technologii na wielu komputerach. W dalszym ciągu ponad 50% rynku zajmuje Windows 7, więc deweloperzy nie mogą dosłownie olewać tak sporej rzeszy graczy.

Twórcy gier muszą dbać o swój rynek zbytu i niewątpliwie API Mantle pozwoli na nadrobienie strat "siódemki" w stosunku do DirectX 12 oferowanego na nowszych systemach. Po drugie, AMD zapewnia nas o ciągłym rozwoju swojej technologii i przyszłych wydaniach mogących zmienić nasze postrzeganie technologii graficznych - deweloperzy po raz kolejny otrzymają jeszcze lepsze narzędzia pozwalające na maksymalne wykorzystanie zasobów sprzętowych. Finalna wersja API Mantle powinna być wydajniejsza od DirectX 12 ze względu na bardziej zoptymalizowane biblioteki, ale nie możemy tutaj mówić o sporych stratach oprogramowania dostarczanego przez Microsoft - różnice będą oscylować od 0% do 10%, także przewaga będzie widoczna, ale nie potężna.

Wiele pytań bez odpowiedzi - wiele zagadek do wyjaśnienia. A wszystko to już w przyszłym roku.

W dalszym ciągu nie wiemy jak na to wszystko zareagują inni producenci sprzętu komputerowego, ale AMD może mówić o sporym sukcesie związanym z zainteresowaniem API Mantle przez Intela. Jakie jest Wasze zdanie na temat technologii "czerwonych"? Czy producent kart graficznych Radeon rzeczywiście poradzi sobie z przyszłoroczną premierą DirectX 12 i nie porzuci API Mantle?

Źródło: PurePC.pl / SemiAccurate

Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 13

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.