Test AMD A10-6800K Richland - Procesor stworzony do grania? (strona 1) | PurePC.pl  
  • Skomentuj

Test AMD A10-6800K Richland - Procesor stworzony do grania?

Dodał: Adrian Zajączkowski, śr., 05/06/2013 - 06:00

Czasy procesorów pozbawionych układów graficznych powoli przemijają, zwłaszcza jeśli spojrzymy na dynamicznie zmieniający się rynek mainstream'owy, gdzie nawet najsłabsze jednostki posiadają iGPU. Producenci zamiast w pocie czoła pracować nad poprawą wydajności rdzeni, skupiają coraz większą uwagę na aspekcie szybkości wyświetlanej grafiki, aby uczynić swoje jednostki jak najbardziej uniwersalnymi. Dzisiaj na takim sprzęcie można uruchomić nawet tytuły z górnej półki, chociaż komfortowa rozgrywka będzie wymagała pójścia na pewne kompromisy - redukcję rozdzielczości, zmniejszenie detali itp. Jedno wydaje się pewne - układy graficzne stały się nierozłączną częścią procesora, zaś obydwie strony barykady zamierzają aktywnie wykorzystywać iGPU w walce o klienta. Wprawdzie komputery desktopowe rządzą się innymi prawami niż urządzenia mobilne, bowiem wydajność zewnętrznych kart graficznych jest nieporównywalnie większa, ale również tutaj przybywa zestawów polegających wyłącznie na rozwiązaniach wbudowanych. Dosłownie przed chwilą zadebiutowały Haswelle posiadające na pokładzie nowe chipy graficzne Intel HD, natomiast AMD wprowadziło dzisiaj kolejną generację układów APU, które łączą architekturę Piledriver z Radeon HD 8000. Czy A10-6800K okaże się znacznie wydajniejszy niż A10-5800K? Jakie zmiany poczynili inżynierowie AMD w architekturze Richlanda względem Trinity? Czy iGPU Radeon HD 8670D pozwoli na zabawę w najnowszych grach? Wszystkiego dowiecie się z premierowego test APU AMD A10-6800K Richland.

Autor: Sebastian Oktaba i Adrian Zajączkowski

Idea APU (Accelerated Processing Unit) narodziła się dawno temu, ale została zrealizowana przez AMD dopiero w połowie 2011 roku, kiedy na sklepowe półki weszła długo wyczekiwana platforma Lynx (Brazosa celowo pomijamy). Pierwsze procesory z rodziny Llano stanowiły w dużym skrócie połączenie rdzeni Propus (Athlon II X4 / Phenom II X4) oraz układu graficznego Radeon HD 6550D będącego pochodną tańszych odmian desktopowych HD 5000 wzbogaconych o dekoder UVD3, bazujących na architekturze VLIW5. Wszystko wyglądało dobrze, ale Socket FM1 nadspodziewanie szybko wygasł i doczekał się pełnoprawnego następcy, ponieważ we wrześniu zeszłego roku pojawiło się gniazdo FM2, któremu towarzyszyły jednostki z rodziny Trinity. Poprzednik odszedł w zapomnienie, aczkolwiek losy względnie świeżego FM2 również budzą niepewność - następcy Richlandów będą wymagać podstawki FM2+, której kompatybilność wsteczna wzorem AM3/AM3+ jest jeszcze jedną wielką niewiadomą. AMD Kaveri powinno być prawdziwym przełomem, natomiast Richland to wersja rozwojowa Trinity (LINK), przynosząca raczej niewiele zmian w stosunku do poprzednika.

Najsilniejszy Richland nie wypiera z oferty topowego Trinity, ale będzie z nim koegzystował celując po prostu w nieco wyższy segment rynku, zaś obok A10-6800K debiutuje jeszcze pięć innych układów. Cena procesora w dniu premiery wynosi 149 USD, co powinno w naszym kraju oznaczać 589 PLN, podczas gdy A10-5800K kosztuje na chwilę obecną 465 PLN. Różnica wynosi zatem ponad 25%, więc można chyba oczekiwać sporego wzrostu wydajności względem A10-5800K, którego oczywiście zamieściliśmy na wykresach. Oprócz tego w sekcji poświęconej testom iGPU przygotowaliśmy dwa konkurencyjne cenowo zestawy - Pentium G2020 plus Radeon HD 7750 1GB GDDR5 (~550 PLN) oraz Celeron G540 plus Radeon HD 6670 1GB GDDR3 (~400 PLN). Głównymi rywalami A10-6800K będą jednak procesory Core i3 oraz Core i5 z układami graficznymi Intel HD, chociaż cena tych drugich dość znacznie przekracza pułap 650 PLN. Pamiętajmy, że jednostki APU zostały stworzone przede wszystkim z myślą o małych multimedialnych zestawach, gdzie nie przewiduje się zewnętrznej karty graficznej, więc na dobrą sprawę ich bezpośrednimi rywalami są "gołe" CPU Intela.

A10-6800K otrzymał dwa moduły Piledriver, został wykonany w 32 nanometrowej litografii, posiada odblokowany mnożnik, 4MB pamięci podręcznej drugiego poziomu i korzysta ze zintegrowanego chipu graficznego Radeon HD 8670D. Bazowe taktowanie procesora wynosi 4100 MHz, wzrastając w trybie Turbo Core do maksymalnie 4400 MHz. Kontroler pamięci w najmocniejszym Richlandzie oficjalnie obsługuje moduły DDR3-2133 MHz, co jest podstawową różnicą względem DDR3-1866 MHz stosowanych w Trinity. Zintegrowany Radeon HD 8670D okazuje się w gruncie rzeczy HD 7660D podkręconym o około 5% (800 vs 844 MHz), dysponuje identyczną ilością jednostek cieniujących (384) i bazującym na architekturze VLIW4 znanej jeszcze z Radeonów HD 6000. W przypadku Dual Graphics wspierane są więc tylko HD 6450, 6570 i 6670. Niestety, pomimo iż Kabini wprowadziło pod strzechy 28 nm litografię oraz iGPU wykorzystujące GCN (HD 7000), Richland wykorzystuje starsze rozwiązania i zmiany względem A10-5800K są czysto kosmetyczne. Dokumentacja techniczna nie wspomina o żadnych poważniejszych modyfikacjach.

Oceń publikację

Twoja ocena: Brak Średnia: 3.7 (głosów: 11)
  • Skomentuj
  • Raveon śr., 05/06/2013 - 08:43

    Nadal jest kiepsko , właściwie w rdzeniu cpu chyba nic nie zmienili w stosunku do vishery. Z ceną podobną do fx8320 czy najtańszej i5 wiele nie zawojują. Cpu jest słabsze zarówno w pojedynczym wątku jak i ogólnie od prawie 2x tańszego phenoma 965 , który z radeonem 7750 za 300pln będzie znacznie lepszym wyborem.
  • toms83 śr., 05/06/2013 - 11:02

    Przypalony, odgrzewany kotlet w wyższej cenie. Brawo dla kucharza.
  • szyps śr., 05/06/2013 - 11:40

    Niestety muszę się zgodzić. Od pewnego czasu AMD drepcze w miejscu. Intel co prawda również ale ma dużo wydajniejsze procesory więc może sobie na to pozwolić. Jak trak dalej pójdzie to za i3 następnej generacji przyjdzie nam płacić po 1000zł.
  • razor1 pt., 07/06/2013 - 15:53

    e tam, locco tu zaraz wpadnie i ci udowodni że AMD rulez a intel sux :)
  • 1nterfector pt., 07/06/2013 - 17:58

    Z tego co ja widzę to nie opłaca się złotówki wydać na procesor który i tak będzie dużo gorzej wypadał od konkurencji a kosztował ze 2 stówki mniej.
  • Skubaniec śr., 05/06/2013 - 10:11

    No niestety, ten procesor w stosunku do poprzednika nie ma racji bytu, a jak ktoś podkręca to kompletnie nie ma Richland racji bytu. AMD - dlaczego?
  • Silvana śr., 05/06/2013 - 10:21

    Fajnie że jest porównanie w 1680x1050 do G2020 + HD 7750 GDDR5 i G540 + HD 6670 GDDR3, dokładnie tego mi potrzeba było :)
  • Baksju śr., 05/06/2013 - 10:28

    Wypada gorzej w grach niż G2020 za którego dałem 200zł? A ja myślałem że to AMD jest tańsze i lepsze, hmmm :((((((

    Ale to nic, w tym procku jest wbudowany DirectX 11.1alfaomegahitler5328953242 i dlatego jest lepszy.
  • Skubaniec śr., 05/06/2013 - 10:35

    Taaa... może jeszcze gorzej wypada pod względem iGPU od Core i5-3350P? :) Pentium ma tylko przewagę gdy go połączysz z osobna karta graficzną... co i tak wychodzi taniej.
  • shakal84 śr., 05/06/2013 - 12:15

    Baksju co wciągasz ? podaj namiary na dilera :D hahaha też chce sie tak bawić :D
  • Kaligula śr., 05/06/2013 - 10:33

    No dobra, zabieram się za czytanie przy kawce - testy CPU mnie akurat obchodzą najmniej, ale w iGPU widzę pełna chata z niezłym przekrojem.
  • Aeternus śr., 05/06/2013 - 11:17

    Ech, jak stanieje do poziomu 5800K to umieszczenie go w zestawie typu HTPC będzie miało sens. Zresztą, jak na taką ilość zmian powinien nazywać się 5850K- cóż, marketing. Pozostaje z nadzieją czekać na Kaveri.
  • Kyle śr., 05/06/2013 - 11:22

    Po co w testach iGPU podwójne słupki? (nie widzę w podpisie wykresu co oznacza niższy, a co wyższy słupek).
  • Sebastian Oktaba śr., 05/06/2013 - 11:29

    Jest to minimalna i średnia ilość klatek na sekundę, dalej już chyba wiadomo która wartość co reprezentuje :)
  • eSeMGijos śr., 05/06/2013 - 11:24

    Szczerze pruepc? To moglibyście zrobić testy iGpu w mnie wydajnościo-żernych tytułach takich jak: Fifa 13, Leage of Legends, Simcity.. Brakuje mi takie zestawienia słabszych procków z słabszymi kartami w wyżej wymienionych grach..
  • Eladril śr., 05/06/2013 - 12:01

    Esemgijos, dużo to nie zmienia bo łatwo określić na podstawie ilości klatek w nowych grach jak będzie w starszych. Jeśli minimum klatek (ale na ok detalach pójdzie) to bardzo spora szansa ze lwia część starych tytułów będzie smigac na high. Jak w nowych jest później 25fps to wtedy juz niekoniecznie.

    Osobiście jestem trochę zawiedziony. Cena w dolarach jest bliżej 500zl to by było sensowne wtedy. Źle nie jest przecież, pomyslcie ze w nowym PC można zaoszczędzić sporo na zasilaczu bo można wziąć o mniejszej mocy. Mimo to.. Mogło być trochę lepiej.
  • Kaligula śr., 05/06/2013 - 12:17

    149 USD = 462 PLN + 23% (Podatek) = 570 PLN +5% (Marża) = 600 PLN. Tutaj tkwi problem tego układu.
  • eSeMGijos śr., 05/06/2013 - 13:53

    Widzisz, zawieszasz sprawę w domniemaniach. Mi zależy i jestem pewien, że innym też, na jasnym przedstawieniu sprawy. Wydajesz tyle i tyle na APU grasz w takie tytuły i takie. I redaktorzy powinni dobrać właśnie popularne gry a nie katy typu Crysis 3 czy BF3, wbrew pozorom nie tak dużo osób gra w strzelanki a zobacz jakie community ma LoL.. czy nawet FIFA.
  • fuey śr., 05/06/2013 - 12:49

    hmm nie dosc ze mniej wydajny od duetu Pentium G2020+hd7750 to jeszcze drozszy, a zalecane ramy 2133mhz sa tez duzo drozsze od zwyklych 1333. gdzie tu sens?
  • toms83 śr., 05/06/2013 - 13:15

    Brak, przy tej cenie. Musi ostro spaść inaczej pomyłka.
  • misiek345345 śr., 05/06/2013 - 17:10

    Caleb, moglibyście poprawić to wyróżnienie testowanego procesora ?
    Bo to podświetlenie na czerwono ledwie widać, lepiej było by dać jakąś kontrastującą obwódkę.
  • Sebastian Oktaba śr., 05/06/2013 - 17:26

    No niestety, takie wyróżnienie musi zostać na wykresach - jest to zakodowane, ale pocieszającym może wydawać się fakt, że pozostałe kolory procesorów (np.: i7-4770K) widać znacznie lepiej :) Podpytam jeszcze kodziarza co można w tym zakresie zdziałać.
  • TheGuild śr., 05/06/2013 - 18:06

    Przepraszam, może przeoczyłem, ale gdzie jest w sumie jedno z ważniejszych porównań - zegar w zegar z starszą generacją?
  • Kaligula śr., 05/06/2013 - 20:34

    Wystarczy odrobina chęci żeby przeczytać, że A10-5800K i A10-6800K to identyczne układy, zmieniono tylko taktowania, więc na identycznych taktach będą miały taką sama wydajność. IMO szkoda zachodu na testy takich oczywistości. Core i7-2600K i i7-2700K też byś zegar w zegar porównywał? :)
  • warzywo9 czw., 06/06/2013 - 11:41

    zgadzam sie , to kotlet tylko lekko przyprawiony, nie za pieprznie, nie za ostro. co za dbalosc o nasze podniebienia. ale i tak mozna sie lekko zadlawic.....
  • Sula czw., 06/06/2013 - 12:39

    Wiedziałem, że to kotlet, ale wyniki są jeszcze gorsze niż się spodziewałem. Oj słabo słabo AMD.
  • Sula czw., 06/06/2013 - 12:42

    O ironio, nawet Athlon II X4 + Radek 7750 było by lepsze niż ten sam procesor w podobnej cenie z wbudowanym APU.
  • kurczakin czw., 06/06/2013 - 18:26

    czyli mój monowiatrakowiec otrzyma serce trinity a richland niech się idzie przewietrzyć 120zł zostanie na lepsze pamięci czy nawet obudowę :P
  • dzl pt., 07/06/2013 - 07:10

    Nie mam zielonego pojęcia co AMD chce osiągnąć wypuszczając taki konstrukcje jak to APU czy FX-9000. Zamiast zwiększyć pamięć chache czy zmniejszyć proces technologiczny, to oni idą w cyferki przez co do intela startu na obecną chwilę nie mają. Intel dzięki temu może śmiało serwować odgrzewane kotlety w nowej panierce, i mamy stagnacje na rynku CPU. AMD obecnie jest jak pies, który zamiast gonić kota(Intel) to goni własny ogon.
  • sorch62 pt., 07/06/2013 - 07:22

    APU miałoby sens gdyby nie było tak drogie. Co do FX 9000 to jest to raczej próba ściągnięcia uwagi niż faktyczna próba stworzenia jakiejkolwiek konkurencji dla Intela.
  • sorch62 pt., 07/06/2013 - 07:23

    APU miałoby sens gdyby nie było tak drogie. Co do FX 9000 to jest to raczej próba ściągnięcia uwagi niż faktyczna próba stworzenia jakiejkolwiek konkurencji dla Intela.
  • GuGoi wt., 11/06/2013 - 10:38

    Moim zdanie AMD czeka aż gry z nowych konsol będą na PC i wtedy pokażą jak działa kilka rdzeni w grach.. o ile oczywiście to będzie wystarczająca moc multi cpu...A może nie maja asa w rękawie choć zapewne jedno i drugie...
    Nie jestem fanbojem AMD bo ma procek intela...
X Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij (zgadzam się), aby ta informacja nie pojawiała się więcej.
Kliknij (polityka cookies), aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej.