Podkręcanie Intel Core i5-6500 do 4500 MHz. To naprawdę działa
Jak wieść gminna niesie, czołowi producenci od kilku tygodni opracowywali BIOSy do niektórych płyt głównych, pozwalające na podkręcanie zablokowanych procesorów Intel Core szóstej generacji, dedykowanych gniazdu LGA 1151 m.in.: Intel Core i5-6500. Wprawdzie już wcześniej pojawiały się doniesienia, że overclockerzy znaleźli sposób na Skylake, ale wymagało to solidnego kombinowania m.in.: wykonania modyfikacji sprzętowej. Dzisiaj firma MSI oficjalnie upubliczniła BIOS do płyty głównej Z170A Gaming M7, która akurat przebywała na redakcji, mający umożliwić regulowanie magistrali systemowej i osiągniecie zawrotnych taktowań. Błyskawicznie więc wgrałem BIOS o numerze 1.9T (12/15/2015), żeby osobiście sprawdzić czy rzeczywiście to działa. W obroty poszedł wspomniany wyżej procesor Intel Core i5-6500, którego wypożyczyliśmy ze sklepu X-KOM. Wyniki napawają optymizmem, dlatego postanowiłem się nimi podzielić...
Możliwość podkręcania zablokowanych procesorów Intel Skylake np.: Core i5-6500, to świąteczny prezent czy czasowa zagrywka, mająca za zadanie odwrócić uwagę od chorych cen modeli „K”, a także ruszyć nieco sprzedaż płyt głównych z chipsetami Z170? Czort wie...
Bazowe taktowanie Intel Core i5-6500 wynosi skromne 3200 MHz, wzrastając w trybie Turbo Boost do maksymalnie 3600 MHz. Dotychczas przekroczenie tej graniczy było mocno utrudnione, gdyż producent całkowicie zablokował możliwość operowania mnożnikiem ponad standardowe wartości, natomiast regulacja BCLK przynosiła mizerne korzyści. Skylake bez litery "K" umieszczonej w nazwie wydawały się naprawdę zablokowane. Jednak dzisiaj sytuacja wygląda zupełnie inaczej - dzięki odseparowanemu BLCK od PEG/DMI oraz nowym BIOS-om do niektórych płyt głównych, dokonano czegoś pozornie niemożliwego. Dowody znajdziecie na poniższych screenach, pochodzą z aktualnie trwającego testu:
Podkręcanie zablokowanych Skylake wymaga jednak kilku wyrzeczeń - wyłączenia zintegrowanego układu graficznego, EIST, C-States i trybu Tubo Boost. Podkręcać można wyłącznie za pomocą BLCK, zatem im wyższy fabryczny mnożnik, tym większa szansa na osiągniecie niezłego wyniku. Dla modelu Core i5-6500 oznaczało to 32x141 czyli 4512 MHz, co pozwoliło delikatnie wyprzedzić Core i5-6600K podkręconego do 4500 MHz (!). Wystarczyło napięcie 1.328V, reszta była ustawiona na AUTO. Regulując BCLK trzeba tylko zwracać uwagę na taktowanie pamięci, które jest bezpośrednio powiązane z magistralą, niemniej MSI Z170A Gaming M7 problemów tutaj nie stwarzał (lista dzielników jest skandalicznie długa).
OCCT podaje standardowe ustawienia, ale CPU-Z i wyniki w grach potwierdzają, że wydajność jest zbliżona do Core i5-6600K
To świetna wiadomość dla posiadaczy zablokowanych Skylake i płyt głównych Intel Z170, bowiem na chwilę obecną mogą zafundować sobie solidny wzrost wydajności. Oczywiście Intel nie popiera takiego postępowania, chociaż trudno uwierzyć, że kompletnie nie wiedział o planach producentów płyt głównych. Procesory „K” otrzymały właśnie zabójczy cios w plecy, zwłaszcza przy aktualnych cenach, aczkolwiek szczerze wątpię iż sytuacja nie zostanie w końcu uregulowana przez Intela. Druga sprawa jest bardziej tajemnicza - otóż wyniki w części programów wychodzą mocno zawyżone np.: AIDA dla Core i5-6500 4500 MHz podaje 58,000 punktów, podczas gdy Core i5-6600K 4500 MHz zgarnia zaledwie 41,000 punktów. Z kolei Cinebench R15 nie zgłasza żadnych anomalii, podobnie jak Crysis 3. Reszta (np.: Blender) pomimo identycznego taktowania wyraźnie lepiej działa na Core i5-6600K. Muszę to jeszcze zweryfikować, zanim zaktualizuję testy Core i5-6400, i3-6100 i Pentium G4400.
Crysis 3 - Welcome to the Jungle
1920x1080 / Very High / AF x16
Klatki na sekundę (więcej = lepiej)
Battlefield 4 - Shanghai
1920x1080 / Ultra / HBAO
Klatki na sekundę (więcej = lepiej)
Far Cry 4 - Shanath
1920x1080 / Ultra / HBAO+
Klatki na sekundę (więcej = lepiej)
Cinebench R15
Multi-Threaded CPU
Punkty (więcej = lepiej)
4512 MHz, Skylake
4500 MHz, Skylake
3200 MHz + Turbo, Skylake
Cinebench R15
Single Thread CPU
Punkty (więcej = lepiej)
4512 MHz, Skylake
4500 MHz, Skylake
3200 MHz + Turbo, Skylake
Blender
Renderowanie sceny
Czas w sekundach (mniej = lepiej)
4500 MHz, Skylake
4512 MHz, Skylake
3200 MHz + Turbo, Skylake
Pobór mocy
Spoczynek
Wat (mniej = lepiej)
3200 MHz + Turbo, Skylake
4500 MHz, Skylake
4512 MHz, Skylake
Pobór mocy
Obciążenie OCCT
Wat (mniej = lepiej)
3200 MHz + Turbo, Skylake 118.1
4512 MHz, Skylake
4500 MHz, Skylake 141.8