Test Samsung SSD 840 120 i 250 GB - Tańsi bracia SSD 840 Pro | PurePC.pl  
  • Skomentuj

Test Samsung SSD 840 120 i 250 GB - Tańsi bracia SSD 840 Pro

Dodał: Sebastian Oktaba, czw., 27/12/2012 - 17:52

Samsung wraz z końcem bieżącego roku postanowił solidnie zaktualizować ofertę swoich nośników półprzewodnikowych, dodając nowe linie produktów, najpewniej aby model SSD 830 nie poczuł się osamotniony. Możliwości Samsung SSD 840 Pro 128 GB poznaliśmy zupełnie niedawno (LINK do testu), aczkolwiek jego wysoka wydajność jest wprost proporcjonalna do ceny. Około 570 złotych za 128 GB nośnik, to jednak zbyt wysokie progi dla typowego użytkownika z przeciętnymi wymaganiami oraz budżetem. Takie osoby mogą z kolei bliżej zainteresować się drugą z premierowych rodzin - Samsung SSD 840 bez Pro w nazwie. Urządzenia nie oferują wprawdzie tak wyśrubowanych osiągów jak szybsi bracia, ale sprzedawane są w znacznie bardziej przystępnej cenie. Skoro więc powiedziało się A, najwyższa pora powiedzieć także B - przed Wami test Samsung SSD 840 120 GB i 250 GB.

Autor: Caleb - Sebastian Oktaba

Kilka miesięcy temu z rynku zniknęły modele Samsung SSD 470, które wspierały jeszcze interfejs Serial ATA 3.0 Gb/s, niemniej do ułomnych wcale nie należały. Wówczas seria SSD 830 została osamotniona na placu boju, aczkolwiek okazała się bardzo udaną i szybko zyskała ogromną popularność. Niby niczego nie brakowało, ale mnie osobiście zastanawiało, dlaczego firma takiego kalibru jak Samsung, oferuje tylko jeden typ nośników półprzewodnikowych (nie licząc OEM). Konkurencja potrafiła przecież mieć ich kilkanaście, skierowanych do różnych grup klientów. Gigant nareszcie obudził się z letargu wypuszczając równolegle rodzinę SSD 840 i SSD 840 Pro. Modele 840 to budżetowe konstrukcje sklasyfikowane niżej od leciwej 830-ki, która to raczej nieprędko zniknie z rynku. Numeracja jest nieco myląca i pewnie wiele osób skuszona magią liczb, zamiast urządzenia z niższym, wybierze te z wyższym numerkiem. Nowsze jednak nie zawsze znaczy lepsze, o czym będziemy mieli okazję przekonać się niebawem.

Sercem Samsung SSD 840 ponownie został autorski kontroler producenta, ochrzczony nazwą MDX (S4LNO21X01), którego szerszą charakterystykę przedstawiliśmy w teście Samsung SSD 840 Pro (LINK). Zasadniczą różnicą pomiędzy obydwoma seriami jest natomiast typ zastosowanej pamięci flash. Wersje Pro otrzymały układy MLC NAND, zaś modele zwykłe wyposażono w tańsze moduły TLC NAND. Pierwsze przechowują dwa bity danych w jednej komórce i oferują 3000 cykli P/E, podczas gdy drugie przechowują trzy bity danych w jednej komórce i pozwalają na 1000 cykli P/E. Samsung SSD 840 to pierwsze konsumenckie dyski bazujące na takiej technologii, ale pamięci TLC są ogólnie wolniejsze od typowych MLC. Jak dokładnie wypadną moduły TLC w konfrontacji z MLC pokażą nasze testy, niemniej zdecydowaną przewagę SSD 840 Pro nad SSD 840 widać chociażby w specyfikacji technicznej.

O ile sekwencyjny odczyt nie wzbudza żadnych zastrzeżeń, wynosząc sympatyczne 530 MB/s, tak zapis sekwencyjny jest jednym z niższych wśród powszechnie polecanych dysków SSD. Wersja 120 GB oferuje zaledwie 130 MB/s, natomiast 250 GB rozpędza się do zaledwie 240 MB/s. Niby do normalnego użytkowania powinno wystarczyć, ale wystarczy spojrzeć na OCZ Vertex 4 albo dowolny nośnik na SandForce 2281, aby poczuć pewien niedosyt. Duże różnice między 120-ką i 250-ką widać także w ilości operacji IOPS (zapis 4KB). Skoro już jesteśmy przy różnicach, to chyba warto wspomnieć, że mniejszy nośnik otrzymał 256 MB, natomiast większy już 512 MB pamięci podręcznej LPDDR2. Producent udziela na serię Samsung SSD 840 trzech lat gwarancji, podczas gdy wersja Pro może pochwalić się o dwa lata dłuższym okresem serwisowania. Łatwo więc ustalić, jak aktualnie wygląda układ sił: SSD 840 Pro - SSD 830 - SSD 840 - licząc od najszybszego.

Oceń publikację

Twoja ocena: Brak Średnia: 4.1 (głosów: 7)
  • Skomentuj
  • Gkar czw., 27/12/2012 - 18:31

    Właśnie czekałem na porównanie 840 vs 830 i nowy model wypadł słabo. Dzięki za test
  • Kyle czw., 27/12/2012 - 19:35

    Wykresy/słupki obrazujące prędkość odczytu liniowego w tej recenzji wprowadzają w błąd (w części AS-SSD). Na prawdę różnice są marginalne ... a na "obrazku" normalnie przepaść dla takiego Intel 330. ... widzę że dalej te same błędy. Pytanie: po co chcecie pokazać różnice których nie ma? - lub bardziej dokładnie się wyrażę: po co chcecie uczynić różnice większymi niż są w rzeczywistości?
  • Sebastian Oktaba czw., 27/12/2012 - 20:21

    Które wykresy dokładnie masz na myśli, bo na moje oko to wszystkie są dobrze wyskalowane. Tylko jeden z odczytu sekwencyjnego miał za wysoko ustawioną wartość minimalną, więc nie generalizuj. Faktyczne różnice nie zmniejszą się tylko z tytułu tego, że słupek będzie krótszy bądź dłuższy :>
  • Kyle pt., 28/12/2012 - 00:28

    Oj zmniejszą się zmniejszą. Jak wartości masz od 430 MB/s do 550 MB/S (tak było przy AS-SSD odczycie sekwencyjnym - zmienione zostało na od 200 MB/s) a zmienisz na od 0 MB/s do 550 MB/s to proporcje miedzy słupkami będą zupełnie inne. Ba ... już po zmianie na od 200 widać że nie ma tak wielkich dysproporcji jak poprzednio :>
  • Kwazor czw., 27/12/2012 - 20:25

    Innowacja za TLC ? Na głowe ktoś upadł... 3 krotnie mniejsza wytrzymałość ( wiadomo i tak nie zarżniesz komórek przy normalnym używaniu ) i do tego wolniejszy zapis..
  • Silvana czw., 27/12/2012 - 20:33

    A to niby od kiedy innowacja = super hiper-duper cudo, najlepsze na rynku? Nie wszystkie nowinki sa korzystne, to chyba logiczne, ale nie zmiana fakt że nowinkami są.
  • Kwazor czw., 27/12/2012 - 20:36

    Nowinka tak : 8gb zerzarło.... czyli proste 8gb na realokacje bo szybko się sypie.. Czas i ludzie pokażą jak to z nimi jest...
  • GranatPL pt., 28/12/2012 - 01:34

    Pogubiłem się już w tych dyskach SSD. Do niedawna miałem zamiar kupić intela 330 60GB. Potem ktoś polecił mi kupno samsunga 830 64GB. Później zobaczyłem, że za niewiele większe pieniądze mogę mieć samsunga 840 120GB. Sądziłem, że skoro seria ma wyższe oznaczenie, to jest wydajniejsza. Jak się okazuje byłem w błędzie.... teraz już nie mam bladego pojęcia co kupić pod system w kwocie do 450zł... ratujcie...
  • Gkar pt., 28/12/2012 - 04:25

    ocz vertex4 128 GB saturion.pl/product/158097/Sprzet_komputerowy/Podzespoly/OCZ_Vertex_4_SSD_2_5_128GB_560-430_MB-s_120k_IOPs.html
  • degol sob., 29/12/2012 - 00:25

    Dwa tygodnie temu kupiłem w Komp..... za 369zł Intel 330 120GB i jestem zadowolony. Tak jak kiedyś ktoś napisał "prawie nie ważna jaki weźmiesz dysk to i tak będziesz zadowolony,bo różnice między poszczególnymi dyskami nie są takie duże". Rzecz jasna autor mówił tu o dyska co najmniej dobrych i bardzo dobrych.
  • yoodanieloo pt., 28/12/2012 - 19:32

    W podsumowaniu wkradł się mały błąd :) przy Samsung SSD 840 120 GB ostatni minus: "Słaby apis 4K" ;)
    po za tym artykuł bardzo ciekawy, właśnie mam zamiar zakupić SSD więc na pewno wezmę pod uwagę Wasz test ;)
  • sander sob., 29/12/2012 - 01:52

    dla mnie to lipa z nazewnictwem Prooo tylko klientele w błąd wprowadzają ..........można sie pogubić i tyle
  • DejwiT11 sob., 29/12/2012 - 19:36

    Jest pewna nieścisłość w podsumowaniu przy wersji 120GB.

    W opisie piszecie "Nośnik byłby atrakcyjny dopiero wtedy, gdyby jego cena spadła w okolice 350 złotych",

    natomiast w plusach:

    " Stosunkowo niska cena nośnika", trochę nielogiczne nieprawdaż? ;]


    Btw, też nie myślałem, że 840-tka jest niżej plasowana niż 830-tka...
  • Sebastian Oktaba sob., 29/12/2012 - 19:43

    Bo jego cena jest relatywnie niska, zwłaszcza jak na 120 GB SSD, ale przy takiej wydajności powinien być jeszcze tańszy.
X Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij (zgadzam się), aby ta informacja nie pojawiała się więcej.
Kliknij (polityka cookies), aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej.