Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

Tomb Raider - Test kart graficznych na procesorach AMD i Intel

Sebastian Oktaba | 05-03-2013 23:37 |

Tomb Raider dołącza do lawiny wielkoformatowych produkcji, jakie w ostatnich tygodniach weszły na sklepowe półki, czyniąc tegoroczną zimę wyjątkowo gorącym okresem. Zaliczyliśmy wszak Dead Space 3, Crysis 3, Aliens: Colonial Marines i Devil May Cry, aczkolwiek ogromna rzesza graczy czekała wyłącznie na Tomb Raidera, którego premiera odbyła się dosłownie przed chwilą. Kolejna odsłona przygód Lary Croft miała na nowo zdefiniować zręcznościówki o survivalowym zabarwieniu, stanowiąc zarazem restart serii i powiew świeżość w mocno skostniałym gatunku. Twórcy obiecywali satysfakcjonującą rozgrywkę, ogromny interaktywny świat oraz zapierającą dech w piersi oprawę graficzną, która właśnie najbardziej nas teraz interesuje. Jednak rekomendowana przez programistów konfiguracja, zdolna udźwignąć Tomb Raidera w maksymalnych detalach, wcale na ułomną nie wygląda... Natychmiast pojawiły się miliony pytań, wypowiadanych w jednym tonie - czy mój komputer poradzi sobie z Tomb Raider? Jeśli zastanawiacie się, która karta graficzna zapewnia absolutną płynność lub chcecie zobaczyć różnice w wydajności pomiędzy poszczególnymi profilami, to koniecznie zajrzyjcie w głąb niniejszej publikacji. Przygotowaliśmy specjalnie dla Tomb Raider wielki test 20 kart graficznych w trzech ustawieniach na dwóch konkurencyjnych platformach sprzętowych...

Autorzy: Sebastian Oktaba i Rafał Romański

Historia Tomb Raidera sięga czasów tak zamierzchłych, że znaczna część dzisiejszych graczy zapewne nie pamięta pierwszego wcielenia legendy, które pojawiło się siedemnaście lat temu (!). W 1996 roku akceleratory graficzne dopiero raczkowały, rozmyte tekstury stanowiły nowinkę technologiczną, natomiast o fizyce niewielu nawet śniło. Eh... Tomb Raider na 3Dfx VooDoo prezentował się obłędnie, bowiem obsługa 3DFx Glide wprowadzała niespotykane dotąd efekty, jakie zmieniły punkt widzenia milionów użytkowników komputerów. Do sentymentalnego wspominania dziejów 3DFx zachęcam przy lekturze artykułu - Historia 3Dfx VooDoo: Narodziny i upadek legendy - tymczasem przechodzę do meritum testu poświęconego Tomb Raiderowi 2013. Pomimo mijających lat panna Croft nie zestarzała się wcale, ba, młodnieje wraz z kolejnymi odsłonami, nieustannie czarując wdziękami z ekranów monitorów i telewizorów. Szkoda tylko, że jakość gemplay'u w przeciągu prawie dwóch dekad panowania Croft'ówny wyraźnie spadła. Czy nowy Tomb Radier okaże się lepszy od poprzedników, to wyjaśni recenzja jakiej niebawem możecie się spodziewać, ale warstwą wizualną zajmiemy się nieco wcześniej.

Pod względem jakości grafiki, najnowsze dziecko Crystal Dynamics powinno prezentować się nienagannie, chociaż trzeciego Crysis'a raczej nie przebije w obecnej postaci. Może dzięki temu realne wymagania sprzętowe, zapewniające komfortową zabawę przy wysokich ustawieniach, okażą się stosunkowo niskie? Tomb Raider napędzany jest autorskim silnikiem Crystal Engine, który oczywiście wspiera szeroką gamę efektów DirectX 11 na czele z tesselacją, jak również posiada tekstury w wysokiej rozdzielczości. Podobno nad pecetową wersją gry pracował osobny zespół, mający za zadanie wycisnąć z blaszaków siódme poty, aby potężne karty graficzne miały co robić. Programiści wprowadzili też całkiem ciekawy model fizyczny, wykorzystywany podczas zagadek i sekwencji zręcznościowych. Podpalanie przedmiotów, lawiny kamieni tudzież zjawiska atmosferyczne, to częsty widok w nowym Tomb Raiderze. Warto przy okazji wspomnieć o technologii TressFX, odpowiadającej za realistyczne odzwierciedlenie zachowania włosów np.: na wietrze, której inicjatorem jest AMD.

Minimalne wymagania sprzętowe Tomb Raider (DirectX 9):

  • Core 2 Duo E6300 / Athlon 64 X2 4050+
  • Pamięć operacyjna: 2 GB
  • GeForce 8600 / Radeon HD 2600 XT 512 MB
  • 10 GB wolnego miejsca na dysku twardym

Rekomendowane wymagania sprzętowe Tomb Raider (DirectX 11):

  • Core i5-750 / Phenom II X4 955
  • Pamięć operacyjna: 4 GB
  • GeForce GTX 480 / Radeon 5870 1 GB
  • 10 GB wolnego miejsca na dysku twardym

Posiadaczy mniej wydajnych maszyn pewnie ucieszy wiadomość, że dziesiąta odsłona kultowej serii ruszy na systemach wspierających tylko DirectX 9, co powoli przestaje być normą. Minimalne wymagania sprzętowe wydają się skromne, niemniej do pełni szczęścia potrzeba czegoś więcej... znacznie więcej. GeForce GTX 480 bądź Radeon HD 5870 w maksymalnych ustawieniach i FullHD mogą mieć problemy z zapewnieniem płynności, a co dopiero słabsze konstrukcje. Wszystko jest oczywiście kwestią pewnych kompromisów, bowiem wystarczy delikatnie zejść z detalami, aby uzyskać znaczny przyrost klatek na sekundę, zachowując przyzwoity wygląd. Ustawienia najwyższe są zarezerwowane dla kart graficznych klasy GeForce GTX 600 Ti / Radeon HD 7850 i lepszych, natomiast spokojnie zagramy nawet na HD 7770, jeśli umiejętnie poprzestawiamy opcje. Jednym zdaniem - nikt z płaczem odjeść nie powinien :) Dobra, przechodzimy do testowania - przed Wami zestawianie 20 modeli kart graficznych w Tomb Raider na procesorach AMD i Intel!

Przykład zastosowania technologii TressFX

Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Sebastian Oktaba
Liczba komentarzy: 54

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.