Tomb Raider - Test kart graficznych na procesorach AMD i Intel

Sebastian Oktaba | 06-03-2013, 00:37 |

Tomb Raider dołącza do lawiny wielkoformatowych produkcji, jakie w ostatnich tygodniach weszły na sklepowe półki, czyniąc tegoroczną zimę wyjątkowo gorącym okresem. Zaliczyliśmy wszak Dead Space 3, Crysis 3, Aliens: Colonial Marines i Devil May Cry, aczkolwiek ogromna rzesza graczy czekała wyłącznie na Tomb Raidera, którego premiera odbyła się dosłownie przed chwilą. Kolejna odsłona przygód Lary Croft miała na nowo zdefiniować zręcznościówki o survivalowym zabarwieniu, stanowiąc zarazem restart serii i powiew świeżość w mocno skostniałym gatunku. Twórcy obiecywali satysfakcjonującą rozgrywkę, ogromny interaktywny świat oraz zapierającą dech w piersi oprawę graficzną, która właśnie najbardziej nas teraz interesuje. Jednak rekomendowana przez programistów konfiguracja, zdolna udźwignąć Tomb Raidera w maksymalnych detalach, wcale na ułomną nie wygląda... Natychmiast pojawiły się miliony pytań, wypowiadanych w jednym tonie - czy mój komputer poradzi sobie z Tomb Raider? Jeśli zastanawiacie się, która karta graficzna zapewnia absolutną płynność lub chcecie zobaczyć różnice w wydajności pomiędzy poszczególnymi profilami, to koniecznie zajrzyjcie w głąb niniejszej publikacji. Przygotowaliśmy specjalnie dla Tomb Raider wielki test 20 kart graficznych w trzech ustawieniach na dwóch konkurencyjnych platformach sprzętowych...

Autorzy: Sebastian Oktaba i Rafał Romański

Historia Tomb Raidera sięga czasów tak zamierzchłych, że znaczna część dzisiejszych graczy zapewne nie pamięta pierwszego wcielenia legendy, które pojawiło się siedemnaście lat temu (!). W 1996 roku akceleratory graficzne dopiero raczkowały, rozmyte tekstury stanowiły nowinkę technologiczną, natomiast o fizyce niewielu nawet śniło. Eh... Tomb Raider na 3Dfx VooDoo prezentował się obłędnie, bowiem obsługa 3DFx Glide wprowadzała niespotykane dotąd efekty, jakie zmieniły punkt widzenia milionów użytkowników komputerów. Do sentymentalnego wspominania dziejów 3DFx zachęcam przy lekturze artykułu - Historia 3Dfx VooDoo: Narodziny i upadek legendy - tymczasem przechodzę do meritum testu poświęconego Tomb Raiderowi 2013. Pomimo mijających lat panna Croft nie zestarzała się wcale, ba, młodnieje wraz z kolejnymi odsłonami, nieustannie czarując wdziękami z ekranów monitorów i telewizorów. Szkoda tylko, że jakość gemplay'u w przeciągu prawie dwóch dekad panowania Croft'ówny wyraźnie spadła. Czy nowy Tomb Radier okaże się lepszy od poprzedników, to wyjaśni recenzja jakiej niebawem możecie się spodziewać, ale warstwą wizualną zajmiemy się nieco wcześniej.

Pod względem jakości grafiki, najnowsze dziecko Crystal Dynamics powinno prezentować się nienagannie, chociaż trzeciego Crysis'a raczej nie przebije w obecnej postaci. Może dzięki temu realne wymagania sprzętowe, zapewniające komfortową zabawę przy wysokich ustawieniach, okażą się stosunkowo niskie? Tomb Raider napędzany jest autorskim silnikiem Crystal Engine, który oczywiście wspiera szeroką gamę efektów DirectX 11 na czele z tesselacją, jak również posiada tekstury w wysokiej rozdzielczości. Podobno nad pecetową wersją gry pracował osobny zespół, mający za zadanie wycisnąć z blaszaków siódme poty, aby potężne karty graficzne miały co robić. Programiści wprowadzili też całkiem ciekawy model fizyczny, wykorzystywany podczas zagadek i sekwencji zręcznościowych. Podpalanie przedmiotów, lawiny kamieni tudzież zjawiska atmosferyczne, to częsty widok w nowym Tomb Raiderze. Warto przy okazji wspomnieć o technologii TressFX, odpowiadającej za realistyczne odzwierciedlenie zachowania włosów np.: na wietrze, której inicjatorem jest AMD.

Minimalne wymagania sprzętowe Tomb Raider (DirectX 9):

  • Core 2 Duo E6300 / Athlon 64 X2 4050+
  • Pamięć operacyjna: 2 GB
  • GeForce 8600 / Radeon HD 2600 XT 512 MB
  • 10 GB wolnego miejsca na dysku twardym

Rekomendowane wymagania sprzętowe Tomb Raider (DirectX 11):

  • Core i5-750 / Phenom II X4 955
  • Pamięć operacyjna: 4 GB
  • GeForce GTX 480 / Radeon 5870 1 GB
  • 10 GB wolnego miejsca na dysku twardym

Posiadaczy mniej wydajnych maszyn pewnie ucieszy wiadomość, że dziesiąta odsłona kultowej serii ruszy na systemach wspierających tylko DirectX 9, co powoli przestaje być normą. Minimalne wymagania sprzętowe wydają się skromne, niemniej do pełni szczęścia potrzeba czegoś więcej... znacznie więcej. GeForce GTX 480 bądź Radeon HD 5870 w maksymalnych ustawieniach i FullHD mogą mieć problemy z zapewnieniem płynności, a co dopiero słabsze konstrukcje. Wszystko jest oczywiście kwestią pewnych kompromisów, bowiem wystarczy delikatnie zejść z detalami, aby uzyskać znaczny przyrost klatek na sekundę, zachowując przyzwoity wygląd. Ustawienia najwyższe są zarezerwowane dla kart graficznych klasy GeForce GTX 600 Ti / Radeon HD 7850 i lepszych, natomiast spokojnie zagramy nawet na HD 7770, jeśli umiejętnie poprzestawiamy opcje. Jednym zdaniem - nikt z płaczem odjeść nie powinien :) Dobra, przechodzimy do testowania - przed Wami zestawianie 20 modeli kart graficznych w Tomb Raider na procesorach AMD i Intel!

Przykład zastosowania technologii TressFX

Oceń publikację

Twoja ocena: Brak Średnia: 4.2 (głosów: 5)
Sebastian Oktaba

Komentarze:

Portret użytkownika pawel054
#1
W galerii TressFX jest wyłączony?
Moglibyście dać własne porównania z włączonym a wyłączonym bo na tych screenach co były na początku niewiele widać ( szczególnie jak wyglądają z tyłu ).
Portret użytkownika Caleb
#2
Dodamy przy aktualizacji :)
Portret użytkownika Dammeron
#3
Trzeba przyznać, że nowe włosy Lary są bardzo wymagające. :P Spadek na poziomie 30-40% - no nie wiem, czy taki opłacalny tylko i wyłącznie po to, by była ładniejsza fryzura. :)


PS: Caleb - popraw opisy ustawień graficznych nad tabelkami AMD, ponieważ widnieje tam i5.
Portret użytkownika iDaft
#4
Widzę, iż te 15% pomiędzy normalnym HD7870, a Tahiti LE jest chyba tylko w benchamrkach...
Portret użytkownika UbaBuba
#5
Bierz pod uwage ze zwykle 7870 ma 1100MHz na rdzeniu, a Thaiti LE tylko 975, co jednak sprawia ze te "15%" bedzie zachowane przy porownywalnych zegarach.
Portret użytkownika iDaft
#6
Owszem, ale wszyscy porównują stockowe zegary. ;)
Portret użytkownika fuey
#7
a ja odpale dopiero w sylwestra.
Portret użytkownika Kaligula
#8
Yyyy, czy premiera TR nie była dziś rano? Szybko ogarneliście ten test, nie ma co ;] Hm, to tressfx fajnie sie zapowiada, taki miły detal.
Portret użytkownika Raav
#9
Tressfx fajnie się zapowiada, ale wygląda słabo w tym momencie. Mam nadzieję, że lepiej dopracują:D
Portret użytkownika Quassar
#10
Kurde muszę tą grę od kolegi pożyczyć jestem strasznie ciekawy jak wypadnie na tych specyfikacjach.
CPU: i7 3820
GPU: EVGA GeForce GTX 670 4GB
MOBO: ASUS P9X79 DELUXE
RAM: Corsair DDR3 4x4GB 1600MHz
PSU: Seasonic Platinum-860
Disc: Samsung SSD830 128GB
Portret użytkownika UbaBuba
#11
Jak ma wypasc? Bedziesz mogl grac na "ultra" zachowujac totalna plynnosc. Zadna niespodzianka - to nie jest Crysis 3.
Portret użytkownika CougarV6
#12
Zapomniałeś podać jaka obudowa
Portret użytkownika Użydkownik
#13
A monitor, mysz, klawiatura? To też istotne sprawy.
Portret użytkownika iDaft
#14
A karta sieciowa i głośniki? O tym się nie zapomina.
Portret użytkownika TheMax
#15
Brakuje jeszcze podkładki i kolorów kabli zasilających zarówno monitor jak i zasilacz. Żeby łatwiej było określić czy Ci pójdzie dobrze by było jakbyś napisał z jaką prędkością kręci się płyta w napędzie.
Portret użytkownika zaodrze244
#16
wszystko ładnie pięknie ale brakuje tabeli porównawczej obu platform. takie skakanie między stronami żeby zobaczyć wyniki jednej i drugiej platformy jest niewygodne. wystarczyłoby zrobić tabele z porównaniem procentowym... sam tytuł artykułu do tego zobowiązuje :)
Portret użytkownika Silvana
#17
O, dobry widok o poranku - test 20 kart graficznych w Tomb Raider :P No to kawka + lektura.
Portret użytkownika _Dugi_
#18
jak patrzę na te testy to chyba z moim gtx460 nie ma co podchodzić do tej giery ;)
Portret użytkownika misiek345345
#19
Fajny test, jak dla mnie to tressfx to niepotrzebny dodatek.
Portret użytkownika HeatheN
#20
Niepotrzebny?
Pograłem z, pograłem bez.... nie da się grać bez;D
Wyłączyłem kilka opcji by zostawić FtressFX! i średni fps 50 (benchmark)
Tu punkt widzenia zależy od punktu siedzenia:)
Portret użytkownika sequ
#21
Nie wiem czy cos mi umknęło czy w tabelce full hd intel jest błąd. Mianowice chodzi mi o karte radeon 7990 vertexa? Czy taka karta pojawila się juz na rynku?
Portret użytkownika misiek345345
#22
Oczywiście jest już na rynku od miesiąca, może więcej.
Portret użytkownika sequ
#23
Właśnie sprawdziłem na szybko i faktycznie jest. Dzieki za odp
Portret użytkownika zeke0
#24
Swoją pierwszą Larę odpalałem w 1997 r. na karcie ELSA VICTORY Erazor. Bez TressFX jakby ktoś pytał:) Trochę się pozmieniało w "growej" grafice przez ten czas
Portret użytkownika Hesos
#25
Jakieś małe cycki jej zrobili ;)
ps. teścik spoko :D
Portret użytkownika Sula
#26
Właśnie w końcu dobre ;)
Portret użytkownika Caleb
#27
„Dobrze się pieści, co się w dłoni mieści” ;]
Portret użytkownika Hesos
#28
A jak ktoś ma grabe jak "bochen chleba", to "B" jest jak jajeczko :P
Portret użytkownika Eversor
#29
Primo - Zależy jakie B - bo samo B nie jest wyznacznikiem wielkości "cyca". Jeszcze cyfereczka przy nim istotna jest (a i kraj pochodzenia tego B - azjatyckie B jest mniejsze od europejskiego np. XD).

Secundo - Są ludzie co akurat o dziwo preferują takie "jajeczko" mimo rąk jak "bochen chleba" ;] (w końcu panny z małym biustem też "schodzą").
Portret użytkownika loccothan
#30
Pod Win8 TombRaider używa DX11.1 ! gra jest szybsza o wiele :
Mój zestaw: x6 1100 4.2GHz , XFX 7970 DD GHz ED 1250/6800, 8GB 1700 CL8 1T płyta Sabertooth 990FX 2.8GHz NB i 2.6GHz HT:
Gram w rozdz. 1920:1440 FXAA x4 średnia we wbudowanym benchu: 79 kl/s Ultimate
MAX: 136 kl/s min 67

PZDR !
Portret użytkownika iDaft
#31
W tabelce "Intel Core i5-3570K: 1920x1080 / Ultimate / AX x16 / FXAA / Tesselacja: ON / Jakość włosów: TressFX" jest chyba jakiś błąd. Toż to nie możliwe, aby HD7870 przegonił GTX690. :D
Portret użytkownika Caleb
#32
Jakby SLI działało, to pewnie nie byłoby takiej opcji, a że nie działa wcale, to inna sprawa... Podobnie sytuacja wygląda z HD 7990, które notuje wynik zwykłego HD 7970 (nie GHz Edition).
Portret użytkownika steny
#33
A uwzględniliście drastyczne spadki fps przy fryzurze Lary? :) Ma to miejsce zazwyczaj przy scenkach...
Portret użytkownika Eladril
#34
To teraz czas na mój wiele wnoszący komentarz:

Ładne zrobiliście te czerwono-zielone paski wykresowe x)
Portret użytkownika pticq
#35
W tej grze zieloni się gorzej sprawują, a szczególnie przy TressFX. Tu chyba procesory nie mają za wiele do gadania.
Portret użytkownika ThePanda
#36
Ja mam wrazenie, że Titana ograniczają te procesory...
Portret użytkownika TheMax
#37
Ograniczają ale nie procesory a słaba optymalizacja.
Portret użytkownika Devil
#38
Gra byla optymalizowana pod Radeony. TressFx to technologia AMD. Na Geforceach nie jest wspierana sorzetowo. Podobnie jak Physx na Radeonach. Nawet bez tych wloskow na Amd dziala lepiej.
Portret użytkownika loccothan
#39
Nie jest sprzętowo wspierana to fakt, ale jak odpalisz TR na Win8 to o dziwo on wspiera DX11.1 ! czyli mozemy pozegnać GTX serii 6** i kupować albo Radeony lub Titany albo czekać 2-3 miechy na 7**
Portret użytkownika TheMax
#40
tylko ze w tej grze 11.1 nic nie zmienia
Portret użytkownika KrzychuG
#41
Bzdury pleciesz. TressFX dziala w oparciu o DirectCompute, ktore z kolei uzywa sprzetu (GPU) do obliczen. Kazda karta z DX11 bedzie z tym dzialac.
Portret użytkownika loccothan
#42
Tress FX a DX11.1 to moze co innego ale to jest sygnowane i optymalizowane pod AMD a co do DX11.1 tutaj: msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/hh404562%28v=vs.85%29.aspx
Portret użytkownika brusse
#43
Czekam z niecierpliwością na BoobsFX
Portret użytkownika Hesos
#44
a ja czekam na gotówkę, by wymienić hd3580 :/ i resztę kompa. Ktoś ma na zbyciu coś lepszego???
Portret użytkownika ryo
#45
Mam Phenoma II 955 BE + Gigabyte 890FXA UD5 + Radeon 4850 pasywny + 8 GB GoodRam Play
Portret użytkownika Quassar
#46
Wszystko na max:
Min: 27fps
Max 48fps
AVG: 40fps
Portret użytkownika KoVol
#47
Chyba jest błąd na stronie 9 przy Asusie HD 7850 DirectCU II TOP gdzie średnio uzyskał on 78,9 FPSów na procesorze AMD gdzie ta sama karta na CPU intela ma o 10 klatek mniej. Przy innych kartach różnica między AMD a Intelem wynosi około 1 FPSa stąd też wnioskuję że będzie tam błąd. Przy ustawieniach Ultra nie występuje już ta anomalia.
Portret użytkownika Caleb
#48
Racja, już poprawione - dzięki za wyłapanie ;]
Portret użytkownika Nibiru85
#49
---
Portret użytkownika Nibiru85
#50
moglibyście umieszczać w recenzji miejsce testowe (film YT) tak by każdy mógł sobie porównać wydajność (na słabszym np. CPU) na swoim kompie w odniesieniu do wyników na 3570K i FX 8300 @ 4.5 GHz
Portret użytkownika ntistudio
#51
Doskonała gra! Z DX9 i GF GTS 250 wszystko super płynnie na NORMAL (z włączonym FSAA) w 1024x768 i niczego do szczęścia więcej mi nie potrzeba :-)
Portret użytkownika mg147
#52
U mnie włączenie SSAA działa i powoduje spadek śr.fps z 58 na 40 we wbudowanym teście i faktycznie resetuje się do FXAA po wyłączeniu gry.
Portret użytkownika pittero
#53
Może małe porównanie win7 vs win8?
X Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij (zgadzam się), aby ta informacja nie pojawiała się więcej.
Kliknij (polityka cookies), aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej.