Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

Nowa platforma i metodologia testowa kart graficznych PurePC

Sebastian Oktaba | 15-01-2015 22:58 |

Jednym z moich noworocznych postanowień było gruntowne odświeżenie platform oraz metodologii pomiarowych PurePC, bowiem niektóre z wykorzystywanych aplikacji i komponentów poważnie się zestarzały. Przyszedł czas szeroko zakrojonej modernizacji rozpoczętej od sekcji kart graficznych. Ostatnie miesiące upłynęły bowiem pod znakiem głośnych premier gier komputerowych m.in.: Far Cry 4, Assassin's Creed: Unity i Call of Duty: Advanced Warfare, jakich w nowej rozpisce absolutnie nie mogłem pominąć. Wymieniona została także maszyna z prądożernego LGA 2011 na bardziej energooszczędne LGA 1150, znacznie lepiej odzwierciedlająca dzisiejsze standardy. Korzystając z okazji zmodyfikowałem wszystkie miejsca testowe i/lub ustawienia, aby wymagania były adekwatne do możliwości sprzętu. Jednak to zaledwie punkt wyjścia, podstawa gotowa do dalszej rozbudowy, czekająca tylko na kolejne interesujące tytuły jakich w najbliższych miesiącach nie zabraknie.

Autor: Sebastian Oktaba

Dotychczasowa platforma sprzętowa PurePC dedykowana kartom graficznym przepracowała prawie 24 miesiące, wciąż działając bez najmniejszego zająknięcia, ale wiekowa technologia musiała wreszcie ustąpić miejsca nowszym rozwiązaniom. Trochę posmutniałem odkładając do szuflady z samplami sześciordzeniowego Intel Core i7-3960X oraz ASUS X79 Rampage IV Formula, niemniej szybko znalazłem im godnych następców. Kwestie poboru mocy, możliwości dalszej rozbudowy i wydzielanego ciepła odegrały tutaj decydujące znaczenie. Wielu czytelników pytało dlaczego w polecanych zestawach komputerowych wstawiamy zasilacze 450W do GeForce GTX 970, chociaż w naszych publikacjach Maxwell potrafi skonsumować 420W. Niewielu jednak miało świadomość, że różnice między Core i7-3960X oraz Core i7-4790K podkręconymi do 4500 MHz potrafią sięgnąć 120-130W (!), a właśnie taki procesor o profesjonalnych korzeniach stosowaliśmy. Teraz przechodzimy na zdecydowanie bardziej energooszczędną lecz równie wydajną technologię, czego efekty już możecie zobaczyć na załączonych wykresach. Nowa platforma testowa dla kart graficznych prezentuje się następująco:


Stara Platforma Zmiana Nowa Platforma
Procesor Intel
Core i7-3960X
4500 MHz (6R/12W)
  Intel
Core i7-4790K
4500 MHz (4R/8W)
Płyta główna ASUS X79
Rampage IV Formula
LGA 2011
  ASUS Z97
Maximus VII Formula
LGA 1150
Karta graficzna ASUS
Radeon HD 7970
1100/6000 MHz
  NVIDIA
GeForce GTX 980

1126/7008 MHz
Pamięci RAM

4x 4 GB
Corsair Vengeance
1866 MHz CL9

2x 8 GB
HyperX Savage
2400 MHz CL11
Dysk SSD Plextor
M5 Pro
512 GB
   Samsung
SSD 850 Pro
1TB
Zasilacz Be quiet!
Dark Power Pro P10
1200W
be quiet!
Dark Power Pro P10
1200W
Chłodzenie Thermalright
Silver Arrow
2x 140 mm
  Enermax
LiqTech 240
2x 120 mm

Nowa platforma testowa kart graficznych bazująca na Socket LGA 1150, to zwrot w kierunku rozwiązań bardziej przystępnych i energooszczędnych, których poprzednik był całkowitym przeciwieństwem.

Chociaż przez moment rozważałem migrację na Socket LGA 2011-3, gdzie zagościłby ASUS Rampage V Extreme i Core i7-5960X, ostatecznie wybrałem bardziej przyziemną konfigurację pod gniazdo LGA 1150. Podstawę zestawu stanowi płyta główna ASUS Maximus VII Formula (chipset Intel Z97) oraz procesor Intel Core i7-4790K, który podkręciliśmy do rozsądnych 4500 MHz (1.25V). Poskromienie Devil's Canyon zleciliśmy Enermax LiqTech 240 - zamkniętemu zestawowi chłodzenia wodnego. Pamięć operacyjna wynosi 16 GB Kingston HyperX Savage 2400 CL11 (dual channel), natomiast pliki przechowujemy na szybkim dysku Samsung SSD 850 Pro o pojemności 1TB. Zasilacz to niezmiennie be quiet! Dark Power Pro 1200W wystarczający do nakarmienia 4-Way CrossFireX z Radeonów R9 290X. Jeśli zajdzie konieczność znalezienia nowych miejsc testowych w kolejnych grach, odpowiednią wydajność zapewni referencyjny GeForce GTX 980. Obydwa używane monitory są zdolne wyświetlić rozdzielczość 2560x1440, zaś model ASUS ROG Swift PG278Q dysponuje technologią G-Sync. Oprócz sprzętu zmieniliśmy również filozofię testowania i metodologie pomiarowe, które dokładnie przedstawię niebawem, ale odnośnie samych procedur kilka ogólnych zdań mogę napisać już teraz:

  • Wybrane miejsca pomiarowe są całkowicie uzależnione od wydajności karty graficznej, więc razem ze zmianą taktowań wyniki rosną proporcjonalnie do ustawionych wartości. Podniesienie zegarów o 10% owocuje około 10% wyższą średnią i minimalną ilością klatek na sekundę. Procesor w żadnym przypadku nie stanowi ograniczenia, zapewniając pole do popisu układom graficznym.
  • Karty graficzne zawsze testujemy na najnowszych dostępnych wersjach sterowników, które przeszły odpowiednią certyfikację. Drivery Beta stosujemy tylko w określonych przypadkach np.: podczas premier albo w indywidualnych testach gier komputerowych. Dzięki temu wyniki prezentowane na wykresach są aktualne i zgodne ze stanem faktycznym na dzień wydania publikacji.
  • Miejsca testowe są całkowicie powtarzalne, błąd pomiarowy wynosi około 1% dla średniej ilości klatek. Wszystkie sekwencje wykonujemy trzykrotnie, następnie wyliczając z nich średnią arytmetyczną. Testowane tytuły są wersjami legalnymi, zaktualizowanymi do najnowszych dostępnych łatek. Screeny widoczne na podstronach pokazują gdzie wykonujemy pomiary. 

Generalne założenie testowe były następujące - wybrane ustawienia nawet w wymagających miejscach, powinny zapewniać płynność 50-60 klatek na sekundę dla najszybszych kart graficznych w rozdzielczości 1920x1080 (FullHD). Wymuszanie SSAA x4 (Metro: Last Light) albo MSAA x4 (Crysis 3) często owocuje dramatycznie niskimi wynikami, które utrudniają komfortowe granie nawet na GeForce GTX 980, więc niewiele osób zdecyduje się przedłożyć płynność nad wodotryski graficzne. Dlatego zamiast MSAA w miarę możliwości wykorzystywane jest SMAA (Crysis 3, Far Cry 4) lub niższe detale (Watch Dogs, Assassin's Creed: Unity). Natomiast w niektórych przypadkach dla rozdzielczości 2560x1440 wygładzanie krawędzi zostało zredukowane lub kompletnie wyłączone, aby utrzymać przyzwoity poziom płynności. Dzięki temu wyniki powinny być bliższe rzeczywistości. Lista wykorzystywanych gier wciąż pozostaje otwarta, kolejne tytuły będą sukcesywnie dodawane w niedalekiej przyszłości m.in.: Grand Theft Auto V, Project Cars oraz Wiedźmin 3: Dziki Gon.

Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Sebastian Oktaba
Liczba komentarzy: 84

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.