Kamery w pociągach PKP potrafią również nagrywać dźwięk
Każdy widzi stan polskich kolei, jednak pomimo wielu przeciwności losu duża liczba osób decyduje się na podróżowanie tym środkiem lokomocji. Oczywiście tak jak w każdym miejscu publicznym, tak i w pociągu możemy natrafić na kilku osobników, którzy będą chcieli pokazać swoją nadprzyrodzoną siłę fizyczną - właśnie dlatego w wagonach często instalowane są kamery, które nagrywają przede wszystkim obraz... Do tego typu urządzeń zdarzyliśmy się już przyzwyczaić, jednak kto z nas spotkał się z urządzeniami nagrywającymi również... dźwięk? Kamery są mniej inwazyjne dla naszej prywatności, ponieważ śledzą tylko nasz ruch, zaś urządzenia nagrywające również dźwięk w znacznym stopniu zagrażają naszej prywatności. Dodatkowo właściciel może zamieścić informację która mówi nam, że obiekt jest monitorowany jednak nie będziemy pewni, czy zamontowane urządzenie nagrywa tylko obraz, czy również i dźwięk.
Jeżeli dużo podróżujecie koleją, to polecamy uważać na wypowiadane przez Was słowa nie tylko w stosunku do drugiej osoby, z którą macie obecnie styczność, ale i również przez telefon komórkowy. Cała sprawa rozpoczęła się od tego, że Ministerstwo Spraw Wewnętrznych zaproponowała ustawę dotyczącą monitoringu, która regulowałaby zasady nagrywania obrazu jak i dźwięku. Sprzeciw zgłosiło Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju argumentując tym, że takie praktyki stosowane są między innymi na kolei. Całą sprawą postanowiła się zająć fundacja Panoptykon i wystosowała wniosek o udostępnienie informacji publicznych na temat takich spółek jak PKP SA, PKP Intercity SA, Przewozy Regionalne sp. z o.o. oraz PKP PLK SA.
Po odpowiedzi okazało się, że PKP Intercity w niektórych swoich pociągach stosuje kamery, które potrafią nagrywać nie tylko obraz, ale i również dźwięk, a tego typu urządzenia znajdują się przy drzwiach wejściowych. Nagrania są przechowywane od 24 godzin do 7 dni w zamkniętych pomieszczeniach umieszczonych w wagonach. PKP przy okazji twierdzi, że podróżni są informowani o nagrywaniu przy pomocy odpowiednich naklejek w wagonach. Niestety zdjęcie naklejki nie zostało udostępnione i jeżeli ktoś z naszych czytelników posiada tego typu zdjęcie, prosilibyśmy o udostępnienie w komentarzach. Spółki takie jak Przewozy Regionalne oraz PKP PLK SA nie stosują tego typu urządzeń w swoich pociągach.
PKP SA nie odpowiedziała jednak na pytanie do jakich celów wykorzystywane są te nagrania oraz co dokładnie potrafią urządzenia monitorujące i Fundacja Panoptykon postanowiła złożyć skargę do sądu, jednak PKP SA odpowiedziała na ten wniosek. Z jej treści wydobyliśmy jedno interesujące zdanie:
„Cel monitoringu wizyjnego ukierunkowany jest na interes gospodarczy Spółki, a nie zapewnienie bezpieczeństwa czy porządku publicznego, co wyklucza uznanie, że mamy do czynienia z informacją publiczną.”
Jednym słowem PKP SA nie ma obowiązku udostępniania materiału wizyjnego (oprócz policji) i nagrywany obraz jak i dźwięk służy do wewnętrznych spraw spółki. Nie wiadomo w takim razie co dzieje się z nagrywanym materiałem, a tym bardziej ze ścieżką dźwiękową, która jest w tym momencie akurat najcenniejsza. Jeżeli jesteście zainteresowani szczegółami, to zapraszamy Was pod następujące linki:
Skarga fundacji do sądu na PKP SA.
Odpowiedź dotycząca udostępnienia informacji publicznej na temat PKP SA.
[Aktualizacja 20 sierpnia 2014]
Oficjalne stanowisko Rzecznika Prasowego spółki PKP Intercity S.A.:
"W nawiązaniu do doniesień medialnych dot. monitoringu w pociągach, PKP Intercity informuje, że nie rejestruje dźwięku, choć urządzenia zainstalowane w składach ED 74 mają taką funkcjonalność. Urządzenia mogą monitorować korytarze oraz wejścia do wagonów/pociągów. Materiał może służyć wyłącznie pracy policji lub innych służb. Nagrania przechowywane od 24 godzin do 7 dni. Celem pilotażowej instalacji kamer w pociągach jest poprawa bezpieczeństwa pasażerów. Z cyklicznie prowadzonych badań satysfakcji wynika, że bezpieczeństwo stanowi istotny czynnik wpływający na komfort podróży. Monitoring w środkach transportu publicznego to rozwiązanie stosowane przez przewoźników na całym świecie."
Źródło: Fundacja Panoptykon / PKP Intercity S.A,