Windows 10 2004 z funkcją HAGS, poprawiającą wydajność w grach
Od niedawna rozprowadzana jest najnowsza aktualizacja Windowsa 10, oznaczona numerkiem 2004 (1H20) - jest ona jednak wprowadzana stopniowa, zwłaszcza, że od samego początku pojawiały się różne problemy z aktualizacją. Wraz z każdą kolejną wersją systemu, Microsoft stara się wprowadzać nowe elementy, które jeszcze bardziej rozszerzą funkcjonalność Windowsa 10, jako najpopularniejszej obecnie wersji okienek. Tym razem omówimy nową opcję, która zawitała wraz z wersją 2004. Mowa o tzw. HAGS, czyli Hardware-accelerated GPU scheduling. Jego zaletą jest to, że można odciążyć procesor w przypadku przejmowania kontroli nad zarządzeniem pamięcią systemu. W konsekwencji możemy uzyskać nieco lepsze wyniki w grach, jednak w zależności od GPU, różnice będą mniejsze bądź większe.
Windows 10 w wersji 2004 wprowadza funkcję Hardware-accelerated GPU Scheduling (HAGS), której zadaniem jest przejęcie przez układ graficzny kontroli nad zarządzeniem pamięcią systemu, odciążając procesor.
Nowa funkcjonalność Windowsa 10 powinna zwrócić uwagę przede wszystkim graczy, bowiem zaletą jest uzyskanie dodatkowych FPS-ów w grach. W słabszych kartach pokroju GeForce GTX 1650 (Ti/SUPER) czy GeForce GTX 1660 (SUPER/Ti) możemy liczyć na większy zysk z aktywacji trybu HAGS niż na topowych kartach pokroju GeForce RTX 2080 (SUPER). Nowa funkcja pozwala na przejęcie przez układ graficzny kontroli nad zarządzeniem pamięcią systemu, tym samym zwalniając zasoby z procesora. Oprócz Windowsa 10 w wersji 2004 wymagana jest instalacja sterowników NVIDII lub AMD, które są zgodne z HAGS. W przypadku NVIDII mowa o wersji Game Ready 451.48, z kolei dla AMD mowa o sterownikach Adrenalin 20.5.1 Beta.
Na portalu WCCFTech pojawiło się kilka testów wydajności na bazie gier Forza Horizon 4 oraz Gears Tactics. Testy zostały przeprowadzone z użyciem karty NVIDIA GeForce GTX 1650 SUPER w rozdzielczości Full HD. W Gears Tactics uzyskano średnio 4 FPS więcej (wzrost dotyczy zarówno minimalnej jak i średniej liczby klatek na sekundę), natomiast w Forza Horizon 4 różnica wynosi już prawie 10 FPS średnio i 7 FPS minimalnie przy włączonej funkcji GPU Scheduling. U nas wkrótce także pojawi się test porównujący wydajność z GPU Scheduling ON oraz OFF na bazie kilku kart graficznych zarówno tych słabszych jak i mocniejszych.
Powiązane publikacje
![Windows 11 na razie bez kontrowersyjnej funkcji Recall. Microsoft postanowił wstrzymać się z jej udostępnieniem](/files/Image/m165/43906.png)
Windows 11 na razie bez kontrowersyjnej funkcji Recall. Microsoft postanowił wstrzymać się z jej udostępnieniem
47![Basemark GPUScore Breaking Limit - nadchodzi nowy benchmark, który pozwoli przetestować układy graficzne z Ray Tracingiem](/files/Image/m165/43905.png)
Basemark GPUScore Breaking Limit - nadchodzi nowy benchmark, który pozwoli przetestować układy graficzne z Ray Tracingiem
25![Microsoft załatał lukę bezpieczeństwa w sterowniku Wi-Fi Windowsa. Pozwalała na zdalną instalację malware](/files/Image/m165/43896.png)
Microsoft załatał lukę bezpieczeństwa w sterowniku Wi-Fi Windowsa. Pozwalała na zdalną instalację malware
15![Stable Diffusion 3 Medium - pierwszy model obrazu z nowej serii już dostępny. Najbardziej zaawansowana wersja do tej pory](/files/Image/m165/43892.png)
Stable Diffusion 3 Medium - pierwszy model obrazu z nowej serii już dostępny. Najbardziej zaawansowana wersja do tej pory
18![Wysyp nowości od Google dla linii Pixel. Smartfony z serii Google Pixel 8 skorzystają z lokalnej AI i zrobią lepsze zdjęcia](/files/Image/m165/43885.png)